Saturday, February 13, 2010

Ulasan Tembakau: Solani Aged Burley Flakes


Denmark sememangnya tidak dapat disangkal lagi sebagai diantara pengeluar tembakau pipe yang hebat. Dapat kita lihat dimana produk terbaik tembakau banyak dihasilkan daripada Denmark. Seperti Solani.

Saya hanya pernah menikmati satu sahaja produk keluaran Solani iaitu Aged Burlay Flakes, dibeli dengan secara tidak sengaja sewaktu saya membeli pipe baru. Memang menjadi tabiat saya setiap kali membeli pipe baru, saya akan membeli tembakau yang belum pernah dicuba sekali. Ia seperti satu ritual.
Diskripsi daripada produk ini menarik perhatian saya, tertulis di penutup tin ini bahawasanya tembakau ini adalah adunan daripada tiga jenis tembakau jenis burley yang berasal daripada Kentucky, Brasil dan Malawi.

Sememangnya kita mengetahui bahawa Burley merupakan tembakau yang menghasilkan pembakaran yang smooth dan lembut, serta mengandungi ciri-ciri unik dan menarik dalam aroma dan rasa. Tambahan pula, Solani's Aged Burley Flakes diproses dengan teknik air-cure bagi membenarkan proses fermenasi semulajadi tembakau ini. Gabungan tiga jenis burley daripada tiga buah negara adalah satu tindakan yang bijak kerana kombinasi rasa adalah sangat menakjubkan.

Flakes adalah salah satu kegemaran saya. Solani Aged Burley Flakes tidak terlalu lembab dan saya lebih menyukai sekiranya tidak melakukan sebarang pengeringan. Hasilnya tetap hebat. Saya gemar mengosok tembakau jenis flakes ini kerana ia akan mengasilkan aroma yang kedua. Akan tetapi, ia bergangtung kepada anda, sekiranya anda lebih menggemari tembakau ini digulung (diuli) sehinga menjadi bentuk bola yang kecil ataupun menceraikanya menjadi broken flakes, ia adalah cita rasa masing masing kerana hasil akhir produk ini tetap hebat.

Pertama sekali sewaktu saya mencuba Solani's Aged Burley Flakes, aroma yang terhasil daripada tembakau ini sebelum pembakaran seakan-akan seperti aroma chocolate bercampur dengan aroma pokok pine dan kayu-kayu yang telah dioksidakan. Pengalaman ini membuka selera saya dengan lebih luas lagi untuk menyelami rahasia tembakau ini. Pada pembakaran false light, impak pembakaran adalah sangat ketara, saya dapat merasakan kelembutan tembakau ini. Bagi mendapatkan rasa yang lebih tepat, saya membiarkan pipe saya direhatkan selama dua hingga tiga minit selepas false light sambil menghirup air mineral agar segala konteminasi bahan-bahan lain tidak mengganggu ulasan saya terhadap tembakau ini. Pada pembakaran true light, saya membuat beberapa hembusan daripada pipe Peterson's Aran saya sambil menangkap aroma lembut serta earthy daripada tembakau ini.

Hasilnya tidak kompleks, tidak rumit untuk difahami, dan senang untuk dinikmati serta dihayati. Saya merekomendasi tembakau ini.. Harus cuba!!

No comments:

Post a Comment