Sunday, October 24, 2010

Ulasan Don Diego Monarch


 Cigar yang selalu menjadi kegemaran aku, dan cigar ni juga adalah antara cigar pilihan aku kalau aku nak belanja membr-member yang baru petama kali isap cigar. Sebab utama ia menjadi pilihan aku kerana harga dia tak mahal sangat. Kalau beli kat Malaysia harge die RM45 sebatang. Korang boleh dapatkan cigar ni daripada peruncit cigar seperti Kamelah Tobacco House. Biasanya ni stock yang wajib diorang ade. Mungkin disebabkan permintaan tinggi kot.

OK. Bagi yang belum pernah try Don Diego Monarch.. Aku akan buat ulasan tentang cigar ni.

Don Diego adalah cigar yang datang daripada Dominican Republic, ia adalah hand-made cigar dengan menggunakan long filler. Struktur kekuatan cigar ini adalah mild-bodied . Ia tidaklah terlalu keras berbanding Arturo Fuente ataupun Padron. Dan kandungan ligero pada fillernya adalah kurang, maka mungkin disebabkan faktor ini, cigar ini tidak terlalu keras.

Korang dapat lihat daripada wrapper cigar ini yang tidak berkilat atau berminyak, tetapi ia tetap kelihatan lembut dan silky dan tidak terlalu kering. Wrapper cigar ini daripada USA, berjenis connecticut, dan kita dapat lihat warna cokelat yang terang. Ramuan tembakau filler pula daripada Dominican Republic dan Brasil dan binder daripada Dominican Republic.

Saiz Don Diego Monarch adalah Corona Gorda, tetapi ada juga cigar enthusiast yang lain mengatakan ia bersaiz churchil, so bagi aku tak yah nak pening-pening kepala untuk tentukan terma saiz Don Diego ni, just korang amik ukuran die je.

Panjang = 7 inchi
Gauge  =  46'

Rasa Don Diego Monarch juga sangat menarik. Korang dapat merasai sedikit hint vanilla dan coco pada awal pembakaran hingga rasa earthy pada hujung akhir pembakaran. Tetapi overall, cigar ini tetap lembut dan tidak terlalu keras, sangat sesuai bagi smoker yang baru berkecimpung dalam arena cigar. Sekiranya korang nak merasai lebih detail untuk Don Diego Monarch, aku cadangkan korang buat retrohaling, tapi hati-hati, jangan sampai tertelan asap die plak.. nanti korang salahkan aku.

Ok.. Selamat Hujung Minggu dan Selamat Menikmati Cigar anda.

No comments:

Post a Comment