Tuesday, January 19, 2010

Ulasan Tembakau: Reiner Yellow Star Blend


Sahabat saya Dr. Anurag merupakan pengemar pipe seperti saya juga. Baru-baru ini beliau ditugaskan ke Poland bagi membuat kajian geologi di sana.. Selama di Poland, beliau telah terserempak dengan sebuah butik pipe dan cigar. Menurut beliau, kebanyakan koleksi tembakau yang dijual di butik itu tidak terdapat di butik-butik tembakau tempatan. (Saya kurang pasti kerana saya belum lagi menjelajah seluruh Malaysia)
Sepulang ke Malaysia, beliau memberikan saya se-tin 50g tembakau berjenama Reiner untuk dicuba. Setakat ini saya cuma pernah mencuba tembakau Reiner Blue dan Red sahaja.. itu pun dibeli daripada Kemelah Tobacco House.
Saya tidak mencuba tembakau ini dengan serta merta kerana sejurus pulang kerumah, saya mempunyai terlalu banyak kajian dan tugasan sehingga saya terlupa akan tembakau tersebut. Namun selepas beberapa minggu sewaktu saya memeriksa inventori tembakau saya, saya baru tersedar akan tembakau tersebut.
Aroma manis yang meruap sejurus selepas membuka tin tersebut sangat menyelerakan.. tambahan pula aromanya memiliki komposisi aroma vanila dan rum. Sangat menyenangkan!!! Tembakau ini seperti kabanyakan tembakau-tembakau daripada master blender terbaik mengandungi beberapa jenis tembakau bagi memberikan variasi. Gabungan ripe cavendish dan black cavendish bersama dengan virginia merupakan gabungan yang terlalu seimbang! Menggunakan kaedah air-cured bagi proses fermentasi tembakau tersebut, tembakau ini tidak terlalu lembab dan kadar kekeringan adalah di tahap wajar.
Walaupun tembakau jenis Reiner Yellow Star brand tidak terlalu lembab dan sesuai untuk di-pack terus daripda tin, saya lebih gemar untuk mengeringkan tembakau ini dahulu untuk selama 15 minit sebelum pack kedalam bowl. Dengan sekali pembakaran, hasil pembakaran adalah rata bagi 'false light' dan selepas pembakaran 'real light', penghasilan asap yang pekat serta 'mild' adalah sangat menyenangkan. Kodisi 'room note' adalah sangat menyenangkan disebabkan aroma vanila dan rum yang mewujudkan satu kolaberasi yang sangat sepadan.
Kesimpulannya.. 5 bintang diberikan kepada tembakau junis Reiner Yellow Blend.. Saya harap ada tobacconist di Malaysia yang akan menjual tembakau jenis ini kerana ia mrupakan tembakau yang baik dan bermutu.

No comments:

Post a Comment