Friday, January 22, 2010

Ulasan Tembakau: Silem's Black


Tin yang sangat menarik, membuatkan saya tertarik untuk mengenali tembakau daripada Silem's ini.

Saya sememangnya seorang penggemar tembakau jenis English Blend, ini kerana rasanya yang pekat serta tanpa aroma, membuatkan para gadis-gadis menjauhi saya.. (ini satu kelebihan) Tambahan pula, blend jenis English Blend sangat menepati cita rasa saya kerana ia lebih keras dan gabungannya dengan espresso mahupun scotch merupakan satu simfoni seimbang.

Menurut master blender daripada Silem's, mereka telah merevolusikan seni blending tradisional English Blend untuk menghasilkan produk ini. Bahan-bahan utama penghasilan tembakau ini ialah Latakia yang terbaik serta tembakau jenis ini sememangnya sangat spicy digabungkan dengan Black Cavendish yang sangat beraroma serta sedikit Burley dan Virgina bagi penambah rasa.

Pertama kali mencuba Silem's Black ini, pengeringan tembakau dilakukan untuk tempoh masa dalam lingkungan 10 hingga 15 minit pada suhu bilik. Hasil false light tidak terlalu ketara kerana saya dapat merasakan unsur-unsur Latakia yang terhasil, selepas 2 minit, saya mula membuat true light dan membuat 3 hingga 4 kali hembusan untuk menangkap rasa pati tembakau ini dan hasilnya sangat menakjubkan

Didalam tempoh masa 1 jam, saya menikmati tembakau Silem's Black ini dengan menggunakan Savinelli Panama disertakan sekali dengan se-shot double espresso, jawapan untuk tembakau ini sangat pelbagai dan hampir susah untuk saya menginterpretasikan hasil asap pembakaran tembakau ini. Latakia yang sangat seimbang dengan Black Cavendish, terasa seperti aroma madu.. atau lebih tepat sekali Manuka Honey dan juga rasa sedikit fruity walaupun tembakau ini merupakan English Blend.

Apa yang mampu untuk saya perkatakan. Tidak ada kata-kata lain yang dapat untuk saya mengelaborasikan kepuasan dan kehebatan Silem's Black.. Bagi penghisap pipe.. MESTI CUBA!!!!

No comments:

Post a Comment